La casa editrice si rivolge soprattutto ai bambini e ai ragazzi. I libri sono realizzati per essere letti direttamente da loro ma sono anche rivolti a insegnanti, teatranti per ragazzi, animatori e appassionati di teatro. 
Suggerimenti per temi su tutti i nostri titoli

Per l’avventura: 
Gli uccelli - Le avventure di Alice nel paese delle meraviglie - Tavà, il marinaio d’acqua dolce.

Per il macabro e la crudeltà: 
Giulio Cesare - Turandot.

Per la musica classica: 
Lo Schiaccianoci - Turandot

Per la fantasia e la magia:
Gli uccelli - Le avventure di Alice nel paese delle meraviglie - Lo Schiaccianoci - Turandot.

Per la paura: 
Cappuccetto Rosso - I delitti della Rue Morgue

Per la comicità e il divertimento: 
La pentola - Il malato immaginario.
 

Divertitevi leggendoli come racconti e giocandoci al teatro!

WORKSHOPS ON RIGOLETTO


 
Il Teatro di Roma 
in collaborazione con il Comune di Roma e il Provveditorato agli Studi di Roma presenta:

... Facciamo che io ero...
L’esperienza del Laboratorio
teatrale integrato “Piero Gabrielli” 
per ragazzi con e senza handicap.
a cura di Antonio Audino 
L. 22.000 euro  11,36


Questo volume raccoglie le esperienze di quanti hanno reso concreto un sogno, quello di riunire su un palcoscenico un gruppo di ragazzi, alcuni dei quali con  handicap, e di farli lavorare insieme alla costruzione di uno spettacolo teatrale.
 

Lo Schiaccianoci 
da E.T.A. Hoffmann 
L. 12.500 euro  6,45


Chi è Schiaccianoci? Un giocattolo meccanico o il principe azzurro? Celebre balletto su musiche di Chajkovskij, ispirato da un racconto di Hoffmann, arriva sulla scena con il Teatro Litta di Milano.
Da 8 anni in poi
 
 

Gli uccelli 
di Aristofane      L. 10.000 euro 5,16

Nubicuculia, la fantastica e meravigliosa città delle nuvole e degli uccelli dove gli uomini, muniti di ali mediante una radice magica, vivono una realtà straordinaria fatta di saggezza e giustizia.
Da 8 anni in poi
 

Il malato immaginario 
di Molière 

   L. 10.000 euro  5,16
Ricco di spassosissime battute, il testo si avvale anche di intermezzi musicali, con i più svariati personaggi: pastori, pastorelle, zingari, scimmie, Pulcinella e quant’altro possa far divertire.

 

I seguenti titoli hanno anche la versione in inglese all’interno dello stesso volume

Turandot 
di Carlo Gozzi
Laboratorio del Teatro di Roma 
L. 15.000 euro 7,75

La vicenda viene ambientata in un futuro millennio, gli originari “sobborghi di Pechino” diventano il fantascientifico pianeta di Alfa Centauri, teatro di guerre interstellari.
Da 11 anni in poi

Storia di Clemente, 
bambino trasparente
Laboratorio della Compagnia Stilema di Torino 
L. 15.000 euro  7,75


Clemente, bambino come tanti che si sente non totalmente accettato dall’ambiente familiare e scolastico. A questa situazione si sottrae con una piccola vendetta della fantasia: diventerà un bambino trasparente. Il finale c’è ma viene anche lasciato aperto ai bambini.

Da 8 anni in poi

I delitti della Rue Morgue 
da E.A. Poe 
L. 15.000 euro 7,75


Adattamento per il teatro della professoressa Barbara Germani.
Un assassino terrorizza Parigi. La polizia brancola nel buio, fino a quando Auguste Dupin...
Da 10 anni in poi

Rigoletto 

da G.Verdi libretto di F.M.Piave L. 13.000 euro  6,71


Adattamento per il teatro di Gabriele Duma e Andrea Stanisci. Un’opera senza tempo, ricca di intrighi ed emozioni, resa spettacolo per bambini dalla Compagnia La Baracca del Teatro Testoni di Bologna.
Da 7 anni in poi

WORKSHOPS ON RIGOLETTO

Each workshop lasts four sessions, one hour each, and it is designed for pupils from 9 to 11 years old.

First and second sessions.
'Discovering Opera: Rigoletto'
We work on telling the story of Rigoletto and prepare the pupils for listening to the Opera.
The story will be told by a narrator and some parts will be sung by an Opera singer, who will guide children to the listening to some arias of the opera. Sound tracks, auditions and video material will show students how music and voice can be used to express emotions. 
The story telling will be animated thorugh props, eventually costumes, and some students will be directly involved in a sort of dramatisation of Rigoletto. 

Third session
Insight into the history of Opera, in particular of Rigoletto
The first half-hour will be devoted to the presentation of the context where Rigoletto has been set: the city of Mantova, the Gonzaga's castle, the composer, Italy during the Risorgimento, the opera theatre, using slides and video. 
Students will be invited to put questions and tell their ideas about Italy, their experiences and knowledge of Opera. 

Fourth session
An introduction to the voices and music
Four medleys from Rigoletto will be used:
'Questa o quello' - 'Caro Nome' - 'Cortigiani' - 'Bella figlia dell'amore'
as a starting point to discover and recognize the voices of opera (soprano, tenore, baritono, basso). Pupils will then be invited to use instruments to play a contemporary rearrangents of these medleys.

The workshop aims at:
- introducing the students to the complexity of opera (theatre, singing, music, cultural heritage)
- provide a starting points for futher developments to be carried out by teachers in the classes. Each session infact could be expanded in workshops on dramatisation, singing, music composition, or become a starting point for staging a small-scale opera production. 

Use Rigoletto as a basis for cross-curricular activities
Teaching suggestions for activities which could take place after the workshop.
Drama
Session of three to five days ending with students actually taking the responsability for a small opera-based project on Rigoletto in a class.
Visual art
Students illustrate the story of Rigoletto, using different colours, drawing technics and material 
Students project and build objects, props and costumes to be used for a small production of Rigoletto in front of other classes.
History and Geography
An insight into Italy during the Risorgimento and the places where Rigoletto is set.
Literature
A writing workshop: students are asked to rewrite the story of Rigoletto as a thriller, setting the story in modern times. 
Starting from the story of Rigoletto the teacher could work on characters and themes and see how student interpret them according to their own experiences. For example: the relationship between the daughter (Gilda) and the father (Rigoletto); about the Duke, who is a 'libertino'? Discussion on the moral values such as the 'onore', as it is felt differently by characters such as Monterone, Rigoletto, Sparafucile and by students themselves.
Singing and Italian language
Students learn to sing some of the medleys used in the fourth session of the workshop. They sing them in Italian and become familiar with the sounds of the language. This can used as a first approach to the Italian language as a foreign language.
Media
Material used during the workshop and the results of the work (slides, audiocassete, texts on the history of the opera, scores with the rearrangements of the four medleys, comments of the students and eventually the video recording of the workshop) will be collected and could be used to create a CD Room on 'Discoverying Rigoletto'- a flexible model for educational projects on opera. 

Seminar with teachers
'Opera at school and School at the opera'

The seminar is designed to all teachers who work or wish to work with their students on opera and on cultural project.
During the seminar the following points will presented:
European educational experiences on opera
Two/three practical projects will be illustrate through video and material

The workshops and seminar will be conducted by: 
Emanuela Rossini - responsible for educational theatre projects and director of Alta Marea series 'Sounds, Voices and Instruments in the Theatre'

Cristina Pietrantonio - opera singer and theatre director (didactic Opera productions).